1 strona


  Kolejny rok w służbie

19 lutego br. w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce odbyła się narada, na której strażacy podsumowali miniony rok. Efekt pracy strażaków w 2003 r. to likwidacja 281 pożarów, 233 innych miejscowych zagrożeń oraz 31 wyjazdów do alarmów fałszywych.

W zdarzeniach tych uczestniczyli strażacy z dwóch Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych PSP oraz 44 ochotniczych straży pożarnych ze wszystkich gmin powiatu. Straty spowodowane zaistniałymi zdarzeniami oszacowano na ponad 2 mln zł, a wartość uratowanego  mienia na prawie 10 mln zł. Rok 2003 okazał się  spokojniejszy od poprzedniego. Powstało w nim  80 zdarzeń mniej niż w rekordowym 2002 r., kiedy to ze względu długie okresy suszy, powstało bardzo dużo pożarów w lasach i na terenach wiejskich. W ramach prowadzonego przez Państwową Straż Pożarną nadzoru nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych skontrolowano 245 obiektów ujawniając 248 usterek. Na ich wyeliminowanie wydano 54 decyzje administracyjne, 42 wnioski do innych organów, a dwie sprawy skierowano do prokuratury.

Naradę otworzył Komendant Powiatowy PSP w Sokółce mł. bryg. Wacław Greś. Omówił podstawowe zadania realizowane przez straż pożarną oraz podziękował podległym strażakom za przepracowany rok. Skierował także podziękowania do obecnych na naradzie powiatowych i gminnych władz samorządowych za wsparcie finansowe w zakupie nowoczesnego samochodu gaśniczego na podwoziu Renault. W 2003 r. strażacy otrzymali również nowy samochód operacyjny Opel oraz 2 używane, lecz będące w dobrym stanie technicznym samochody, tj.  Polonez  dla JRG Dąbrowa Bł. oraz Mercedes, który będzie przeznaczony do prowadzenia akcji ratownictwa chemiczno-ekologicznego przez jednostkę w Sokółce. „Działania nasze byłyby dużo mniej efektywne i skuteczne bez pomocy strażaków z jednostek ochotniczych, które coraz częściej same likwidują powstałe zdarzenia” – powiedział Komendant Powiatowy, podkreślając zaangażowanie burmistrzów i wójtów w utrzymanie tych straży.

Uczestniczący w naradzie Podlaski Komendant Wojewódzki PSP st. bryg. Bogdan Kołakowski wysoko ocenił pracę sokólskiej straży pożarnej doceniając m.in. chęć podnoszenia przez strażaków wykształcenia ogólnego i zawodowego. W minionym roku aż 25 strażaków kontynuowało naukę w szkołach różnych szczebli. Podkreślił też zaangażowanie strażaków, którzy społecznie wykonali prace o wartości prawie 23 tys. zł, związane z  utrzymaniem strażnic. Komendant Wojewódzki przedstawił zadania wynikające z integracji Polski z Unią Europejską, w tym konieczność utworzenia w sokólskiej straży Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Omówił podjęte prace w celu uzyskania wsparcia na ten cel z funduszy europejskich.

Pani Cecylia Waszkiewicz – Wicestarosta Sokólski w swoim wystąpieniu dziękując strażakom za rok wytężonej pracy podkreśliła dobrą współpracę Państwowej Straży Pożarnej z władzami samorządu powiatowego i życzyła jej kontynuacji i rozwoju w bieżącym roku.

K.Cz. (marzec 2004)

  Program "PRZEJRZYSTA GMINA"

Akcja ta jest przedsięwzięciem długofalowym, za pomocą którego wyżej wymienieni autorzy koncepcji oraz włączeni w jej realizację uczestnicy chcą się przyczyniać do promowania i nagłaśniania wysiłków lokalnych społeczności na rzecz poprawy standardów jakości życia publicznego w samorządach oraz do pobudzania aktywności obywatelskiej.

Adresatem akcji są samorządy lokalne, które przy współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi grupami obywatelskimi chcą udoskonalać praktykę stosowania w swoich samorządach zasad przejrzystości, braku tolerancji dla korupcji, partycypacji społecznej, przewidywalności, fachowości i odpowiedzialności (rozliczalności), w oparciu o "Model wdrażania zasad" Andrzeja Szeniawskiego.
Model ten jest zmienioną na potrzeby Programu wersją "Modelu Przejrzystej Gminy", opracowanego dla Programu Przeciw Korupcji Fundacji im. S. Batorego przez Andrzeja Szeniawskiego przy współpracy Grażyny Prawelskiej-Skrzypek.

Program składa się z dwóch części. Pierwsza z nich - Laboratorium - bazuje na realizowanym równolegle przez FRDL Programie PAFW "Obywatele i Samorząd Lokalny".
Laboratorium to eksperymentalny, roczny program edukacyjny z udziałem 16 jednostek samorządu terytorialnego (po jednej z każdego województwa; 15 gmin i - dla celów badawczych - 1 powiat). FRDL realizuje Laboratorium ze środków PAFW i Fundacji im. S. Batorego.

Druga część Programu to dwuletnia akcja masowa, której istotą będzie dobrowolny udział gmin z całej Polski we wdrażaniu powyższych zasad za pomocą materiałów testowanych i wypracowanych w Laboratorium. Akcja masowa rozpocznie się prawdopodobnie w maju br.


REALIZACJA PROGRAMU

Zadaniem uczestniczących w Laboratorium jest i będzie doskonalenie praktyki stosowania zasad przejrzystości, braku tolerancji dla korupcji, partycypacji społecznej, przewidywalności, fachowości i odpowiedzialności (rozliczalności), w oparciu o Model opracowany przez Andrzeja Szeniawskiego (do ściągnięcia tutaj). W ramach Modelu poszczególnym zasadom są przyporządkowane określone procedury działania opisane przez konkretne zadania, które uczestnicy będą realizować. Każde zadanie ma opracowane wskaźniki pozwalające ocenić fakt i stopień jego urzeczywistnienia. Każda z zasad zostanie uznana za w pełni wdrożoną dopiero wtedy, gdy uczestniczący samorząd wykaże, że aktywne grupy obywatelskie współuczestniczyły w tym procesie, a dodatkowo, że większość mieszkańców ma świadomość tego faktu.

Laboratorium będzie się składać z następujących elementów:

  • Badania mierzącego aktualny stan funkcjonowania w uczestniczącej jst powyższych zasad i ich percepcji społecznej, które przeprowadzi Instytut Spraw Publicznych za pomocą specjalnie przygotowanego do tego celu narzędzia. Opracowane narzędzie pozwoli również na dokonanie ewaluacji zewnętrznej po zakończeniu realizacji Programu.

  • 12 trzydniowych sesji szkoleniowych i comiesięcznych indywidualnych konsultacji dla uczestników Laboratorium, poświęconych podstawom teoretycznym i praktycznemu wdrażaniu zasad określonych w Modelu. Program szkoleniowy będzie realizowany przez 8 ekspertów w oparciu o ich wiedzę z zakresu zarządzania jst z uwzględnieniem partycypacji społecznej i zasad etyki. Eksperci poprowadzą serię zajęć dla uczestników Programu (12 trzydniowych szkoleń przez cały rok) i udzielą konsultacji indywidualnych (12 wizyt w roku w dwóch samorządach uczestniczących w Programie), pod merytoryczną opieką ze strony Szefa Zespołu Ekspertów - Andrzeja Szeniawskiego. W sesjach szkoleniowych będą uczestniczyć dwie osoby reprezentujące każdą z uczestniczących jednostek: jedną z nich będzie wójt/burmistrz, zastępca wójta/burmistrza lub sekretarz; drugą - osoba merytorycznie odpowiedzialna w urzędzie za obszar omawiany na danym szkoleniu. Udział przedstawicieli najwyższych władz jest niezbędnym warunkiem powodzenia całego projektu, gdyż zakłada on wiele ambitnych zadań, których realizacja będzie wymagała podejmowania decyzji wpływających niejednokrotnie na zmiany w sposobie funkcjonowania urzędu.

  • Rzeczywistego wdrażania przez uczestników Laboratorium każdej z zasad drogą realizacji zadań przypisanych im w "Modelu", wspólnie z partnerami społecznymi.

  • Pełnienia roli doradców przez uczestniczące w Laboratorium samorządy dla gmin deklarujących udział w akcji masowej. Po jej uruchomieniu jst biorące udział w Laboratorium będą dzieliły się swoimi doświadczeniami zdobytymi podczas prac w ramach Laboratorium, dotyczącymi efektów i ewentualnych trudności we wdrażaniu zasad z gminami z ich województwa, które zechcą się włączyć do drugiej części programu - akcji masowej.

    OCZEKIWANE REZULTATY

Planowane krótkoterminowe rezultaty Programu w wyniku działań prowadzonych w Laboratorium to:

  • zrealizowanie przez 16 jst uczestniczących w Laboratorium wszystkich zadań przewidzianych w Modelu, a przez to zakorzenienie w praktyce życia publicznego zasad przejrzystości, braku tolerancji dla korupcji, partycypacji społecznej, przewidywalności, fachowości, odpowiedzialności (rozliczalności), potwierdzone przyznaniem specjalnych certyfikatów;

  • udoskonalenie i ewentualna modyfikacja Modelu w oparciu o doświadczenia wynikające z jego stosowania oraz opracowanie nowych zadań, jakie będą realizowane w drugiej części Programu - przez gminy uczestniczące w akcji masowej;

  • przygotowanie uczestników Laboratorium do pełnienia roli doradców dla innych gmin z danego województwa uczestniczących w drugiej części Programu w akcji masowej.

UCZESTNICY

Do udziału w Laboratorium zaproszonych zostało 16 jednostek samorządu terytorialnego, reprezentujących każde z województw (15 gmin i 1 powiat). Kryteria doboru gmin były następujące:
- wielkość (do 50 tys. mieszkańców),
- udział w Programie PAFW "Obywatel i Samorząd Lokalny",
- aktywnie działające na terenie danej gminy organizacje pozarządowe i/lub niezależne media lokalne, bądź Grupy Obywatelskie w ramach Programu "Przeciw Korupcji" FSB,
- opinia aktywnych w województwie.

Powyższe kryteria pozwoliły wyłonić grupę uczestników Laboratorium:
- Oława (woj. dolnośląskie),
- Białe Błota (woj. kujawsko-pomorskie),
- Łęczna (woj. lubelskie),
- Krosno Odrzańskie (woj. lubuskie),
- Nowosolna (woj. łódzkie),
- Myślenice (woj. małopolskie),
- Lesznowola (woj. mazowieckie),
- Kluczbork (woj. opolskie),
- Nowa Dęba (woj. podkarpackie),
- Sokółka (woj. podlaskie),
- Chojnice (woj. pomorskie),
- Radlin (woj. śląskie),
- Łagów (woj. świętokrzyskie),
- Murowana Goślina (woj. wielkopolskie),
- Starostwo Powiatowe Ełk (woj. warmińsko-mazurskie),
- Wałcz (woj. zachodniopomorskie).

Udział Starostwa w Programie jest uzasadniony eksperymentalno-badawczym charakterem projektu, pozwalającym na sprawdzenie, jak zasady Modelu będą funkcjonować w realiach innej niż gmina jednostki samorządu terytorialnego.
Zaproszone jednostki samorządu terytorialnego złożyły deklarację udziału w Laboratorium podpisaną przez swoje władze - t.j. wójta/burmistrza/starostę i przewodniczącego rady.

UDZIAŁ PARTNERÓW SPOŁECZNYCH

Równolegle do pracy z samorządami w 16 samorządach biorących udział w Laboratorium, FRDL przeprowadzi systematyczne działania wspierające partnerów społecznych, czyli organizacje pozarządowe, aktywne grupy obywateli oraz niezależne media. W każdej z 16 uczestniczących w Programie jst, za pośrednictwem specjalnie dobranego zespołu trenerów, FRDL przeprowadzi 4 spotkania, których celem będzie edukacja obywatelska oraz prezentacja możliwych sposobów prowadzenia monitoringu wdrażania zasad Modelu przez uczestników Laboratorium.

Program "PRZEJRZYSTA GMINA" został przygotowany przez:

Polsko-Amerykańską Fundację Wolności
Program Przeciw Korupcji Fundacji im. Stefana Batorego

Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej
"Gazetę Wyborczą"
Centrum Edukacji Obywatelskiej
i Bank Światowy.

 

Zobacz informacje archiwalne z lutego 2004

Zobacz informacje archiwalne ze stycznia 2004

Zobacz informacje archiwalne z 2003 r.

 



Administrator: Radosław Onoszko © 2000-2004 wszelkie prawa zastrzeżone - site copyrights by Urząd Miejski w Sokółce

Do przeglądania serwisu polecamy Microsoft Internet Explorer 5.0 lub nowszy, strona kodowa: ISO-8859-2