|
19 lutego br. w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce
odbyła się narada, na której strażacy podsumowali miniony rok.
Efekt pracy strażaków w 2003 r. to likwidacja 281 pożarów, 233
innych miejscowych zagrożeń oraz 31 wyjazdów do alarmów fałszywych.
W
zdarzeniach tych uczestniczyli strażacy z dwóch Jednostek
Ratowniczo-Gaśniczych PSP oraz 44 ochotniczych straży pożarnych
ze wszystkich gmin powiatu. Straty spowodowane zaistniałymi
zdarzeniami oszacowano na ponad 2 mln zł, a wartość uratowanego
mienia na prawie 10 mln zł. Rok 2003 okazał się spokojniejszy
od poprzedniego. Powstało w nim
80 zdarzeń mniej niż w rekordowym 2002 r., kiedy to ze
względu długie okresy suszy, powstało bardzo dużo pożarów w
lasach i na terenach wiejskich. W ramach prowadzonego przez Państwową
Straż Pożarną nadzoru nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych
skontrolowano 245 obiektów ujawniając 248 usterek. Na ich
wyeliminowanie wydano 54 decyzje administracyjne, 42 wnioski do
innych organów, a dwie sprawy skierowano do prokuratury.
Naradę
otworzył Komendant Powiatowy PSP w Sokółce mł. bryg. Wacław
Greś. Omówił podstawowe zadania realizowane przez straż pożarną
oraz podziękował podległym strażakom za przepracowany rok.
Skierował także podziękowania do obecnych na naradzie
powiatowych i gminnych władz samorządowych za wsparcie finansowe
w zakupie nowoczesnego samochodu gaśniczego na podwoziu Renault.
W 2003 r. strażacy otrzymali również nowy samochód operacyjny
Opel oraz 2 używane, lecz będące w dobrym stanie technicznym
samochody, tj.
Polonez
dla JRG Dąbrowa Bł. oraz Mercedes, który będzie
przeznaczony do prowadzenia akcji ratownictwa
chemiczno-ekologicznego przez jednostkę w Sokółce. „Działania
nasze byłyby dużo mniej efektywne i skuteczne bez pomocy strażaków
z jednostek ochotniczych, które coraz częściej same likwidują
powstałe zdarzenia” – powiedział Komendant
Powiatowy, podkreślając zaangażowanie burmistrzów i wójtów w
utrzymanie tych straży.
Uczestniczący
w naradzie Podlaski Komendant Wojewódzki PSP st. bryg. Bogdan Kołakowski
wysoko ocenił pracę sokólskiej straży pożarnej doceniając
m.in. chęć podnoszenia przez strażaków wykształcenia ogólnego
i zawodowego. W minionym roku aż 25 strażaków kontynuowało
naukę w szkołach różnych szczebli. Podkreślił też zaangażowanie
strażaków, którzy społecznie wykonali prace o wartości prawie
23 tys. zł, związane z
utrzymaniem strażnic. Komendant Wojewódzki przedstawił
zadania wynikające z integracji Polski z Unią Europejską, w tym
konieczność utworzenia w sokólskiej straży Centrum
Powiadamiania Ratunkowego. Omówił podjęte prace w celu
uzyskania wsparcia na ten cel z funduszy europejskich.
Pani
Cecylia Waszkiewicz – Wicestarosta Sokólski w swoim wystąpieniu
dziękując strażakom za rok wytężonej pracy podkreśliła dobrą
współpracę Państwowej Straży Pożarnej z władzami samorządu
powiatowego i życzyła jej kontynuacji i rozwoju w bieżącym
roku.
K.Cz.
(marzec 2004)
|
|
Akcja
ta jest przedsięwzięciem długofalowym, za pomocą którego wyżej
wymienieni autorzy koncepcji oraz włączeni w jej realizację
uczestnicy chcą się przyczyniać do promowania i nagłaśniania wysiłków
lokalnych społeczności na rzecz poprawy standardów jakości życia
publicznego w samorządach oraz do pobudzania aktywności
obywatelskiej.
Adresatem akcji są samorządy lokalne, które przy współpracy
z organizacjami pozarządowymi i innymi grupami obywatelskimi chcą
udoskonalać praktykę stosowania w swoich samorządach zasad
przejrzystości, braku tolerancji dla korupcji, partycypacji społecznej,
przewidywalności, fachowości i odpowiedzialności (rozliczalności),
w oparciu o "Model wdrażania zasad" Andrzeja
Szeniawskiego.
Model ten jest zmienioną na potrzeby Programu wersją
"Modelu Przejrzystej Gminy", opracowanego dla Programu
Przeciw Korupcji Fundacji im. S. Batorego przez Andrzeja
Szeniawskiego przy współpracy Grażyny Prawelskiej-Skrzypek.
Program składa się z dwóch części. Pierwsza z nich - Laboratorium
- bazuje na realizowanym równolegle przez FRDL Programie PAFW
"Obywatele i Samorząd Lokalny".
Laboratorium to eksperymentalny, roczny program edukacyjny z
udziałem 16 jednostek samorządu terytorialnego (po jednej z
każdego województwa; 15 gmin i - dla celów badawczych - 1
powiat). FRDL realizuje Laboratorium ze środków PAFW i Fundacji
im. S. Batorego.
Druga część Programu to dwuletnia akcja masowa, której
istotą będzie dobrowolny udział gmin z całej Polski we wdrażaniu
powyższych zasad za pomocą materiałów testowanych i
wypracowanych w Laboratorium. Akcja masowa rozpocznie się
prawdopodobnie w maju br.
REALIZACJA PROGRAMU
Zadaniem
uczestniczących w Laboratorium jest i będzie doskonalenie
praktyki stosowania zasad przejrzystości, braku tolerancji dla
korupcji, partycypacji społecznej, przewidywalności, fachowości
i odpowiedzialności (rozliczalności), w oparciu o Model
opracowany przez Andrzeja Szeniawskiego (do ściągnięcia tutaj).
W ramach Modelu poszczególnym zasadom są przyporządkowane określone
procedury działania opisane przez konkretne zadania, które
uczestnicy będą realizować. Każde zadanie ma opracowane wskaźniki
pozwalające ocenić fakt i stopień jego urzeczywistnienia. Każda
z zasad zostanie uznana za w pełni wdrożoną dopiero wtedy, gdy
uczestniczący samorząd wykaże, że aktywne grupy obywatelskie
współuczestniczyły w tym procesie, a dodatkowo, że większość
mieszkańców ma świadomość tego faktu.
Laboratorium będzie się składać z następujących
elementów:
-
Badania
mierzącego aktualny stan funkcjonowania w uczestniczącej jst
powyższych zasad i ich percepcji społecznej, które
przeprowadzi Instytut Spraw Publicznych za pomocą specjalnie
przygotowanego do tego celu narzędzia. Opracowane narzędzie
pozwoli również na dokonanie ewaluacji zewnętrznej po zakończeniu
realizacji Programu.
-
12
trzydniowych sesji szkoleniowych i comiesięcznych
indywidualnych konsultacji dla uczestników Laboratorium, poświęconych
podstawom teoretycznym i praktycznemu wdrażaniu zasad określonych
w Modelu. Program szkoleniowy będzie realizowany przez 8
ekspertów w oparciu o ich wiedzę z zakresu zarządzania jst
z uwzględnieniem partycypacji społecznej i zasad etyki.
Eksperci poprowadzą serię zajęć dla uczestników Programu
(12 trzydniowych szkoleń przez cały rok) i udzielą
konsultacji indywidualnych (12 wizyt w roku w dwóch samorządach
uczestniczących w Programie), pod merytoryczną opieką ze
strony Szefa Zespołu Ekspertów - Andrzeja Szeniawskiego. W
sesjach szkoleniowych będą uczestniczyć dwie osoby
reprezentujące każdą z uczestniczących jednostek: jedną z
nich będzie wójt/burmistrz, zastępca wójta/burmistrza lub
sekretarz; drugą - osoba merytorycznie odpowiedzialna w urzędzie
za obszar omawiany na danym szkoleniu. Udział przedstawicieli
najwyższych władz jest niezbędnym warunkiem powodzenia całego
projektu, gdyż zakłada on wiele ambitnych zadań, których
realizacja będzie wymagała podejmowania decyzji wpływających
niejednokrotnie na zmiany w sposobie funkcjonowania urzędu.
-
Rzeczywistego
wdrażania przez uczestników Laboratorium każdej z zasad
drogą realizacji zadań przypisanych im w "Modelu",
wspólnie z partnerami społecznymi.
-
Pełnienia
roli doradców przez uczestniczące w Laboratorium samorządy
dla gmin deklarujących udział w akcji masowej. Po jej
uruchomieniu jst biorące udział w Laboratorium będą dzieliły
się swoimi doświadczeniami zdobytymi podczas prac w ramach
Laboratorium, dotyczącymi efektów i ewentualnych trudności
we wdrażaniu zasad z gminami z ich województwa, które zechcą
się włączyć do drugiej części programu - akcji masowej.
OCZEKIWANE REZULTATY
Planowane
krótkoterminowe rezultaty Programu w wyniku działań
prowadzonych w Laboratorium to:
-
zrealizowanie
przez 16 jst uczestniczących w Laboratorium wszystkich zadań
przewidzianych w Modelu, a przez to zakorzenienie w praktyce
życia publicznego zasad przejrzystości, braku tolerancji dla
korupcji, partycypacji społecznej, przewidywalności, fachowości,
odpowiedzialności (rozliczalności), potwierdzone przyznaniem
specjalnych certyfikatów;
-
udoskonalenie
i ewentualna modyfikacja Modelu w oparciu o doświadczenia
wynikające z jego stosowania oraz opracowanie nowych zadań,
jakie będą realizowane w drugiej części Programu - przez
gminy uczestniczące w akcji masowej;
-
przygotowanie
uczestników Laboratorium do pełnienia roli doradców dla
innych gmin z danego województwa uczestniczących w drugiej
części Programu w akcji masowej.
UCZESTNICY
Do
udziału w Laboratorium zaproszonych zostało 16 jednostek samorządu
terytorialnego, reprezentujących każde z województw (15 gmin i
1 powiat). Kryteria doboru gmin były następujące:
- wielkość (do 50 tys. mieszkańców),
- udział w Programie PAFW "Obywatel i Samorząd
Lokalny",
- aktywnie działające na terenie danej gminy organizacje pozarządowe
i/lub niezależne media lokalne, bądź Grupy Obywatelskie w
ramach Programu "Przeciw Korupcji" FSB,
- opinia aktywnych w województwie.
Powyższe kryteria pozwoliły wyłonić grupę uczestników
Laboratorium:
- Oława (woj. dolnośląskie),
- Białe Błota (woj. kujawsko-pomorskie),
- Łęczna (woj. lubelskie),
- Krosno Odrzańskie (woj. lubuskie),
- Nowosolna (woj. łódzkie),
- Myślenice (woj. małopolskie),
- Lesznowola (woj. mazowieckie),
- Kluczbork (woj. opolskie),
- Nowa Dęba (woj. podkarpackie),
- Sokółka (woj. podlaskie),
- Chojnice (woj. pomorskie),
- Radlin (woj. śląskie),
- Łagów (woj. świętokrzyskie),
- Murowana Goślina (woj. wielkopolskie),
- Starostwo Powiatowe Ełk (woj. warmińsko-mazurskie),
- Wałcz (woj. zachodniopomorskie).
Udział Starostwa w Programie jest uzasadniony
eksperymentalno-badawczym charakterem projektu, pozwalającym na
sprawdzenie, jak zasady Modelu będą funkcjonować w realiach
innej niż gmina jednostki samorządu terytorialnego.
Zaproszone jednostki samorządu terytorialnego złożyły
deklarację udziału w Laboratorium podpisaną przez swoje władze
- t.j. wójta/burmistrza/starostę i przewodniczącego rady.
UDZIAŁ
PARTNERÓW SPOŁECZNYCH
Równolegle
do pracy z samorządami w 16 samorządach biorących udział w
Laboratorium, FRDL przeprowadzi systematyczne działania wspierające
partnerów społecznych, czyli organizacje pozarządowe, aktywne
grupy obywateli oraz niezależne media. W każdej z 16 uczestniczących
w Programie jst, za pośrednictwem specjalnie dobranego zespołu
trenerów, FRDL przeprowadzi 4 spotkania, których celem będzie
edukacja obywatelska oraz prezentacja możliwych sposobów
prowadzenia monitoringu wdrażania zasad Modelu przez uczestników
Laboratorium.
Program
"PRZEJRZYSTA GMINA" został przygotowany przez:
Polsko-Amerykańską
Fundację Wolności
Program Przeciw Korupcji Fundacji im. Stefana Batorego
Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej
"Gazetę
Wyborczą"
Centrum
Edukacji Obywatelskiej
i Bank Światowy. |